Novice

2. Plenarno srečanje ambasadorjev ohranjanja softverske dediščine

UNESCO, Pariz, 30. november 2021

V Računalniškem muzeju hranimo obsežno zbirko programske opreme, ki šteje že več kot 1700 primerkov. V zadnjem času si intenzivno prizadevamo vzpostaviti čimbolj celovit arhiv softvera slovenskega izvora ter softvera, pomembnega za slovenski jezik v digitalnem svetu, saj tega sistematično ne počne nobena druga inštitucija.

V tem okviru smo se udeležili plenarnega srečanja ambasadorjev ohranjanja softverske dediščine ob peti obletnici iniciative Software Heritage v Parizu na sedežu UNESCO. Software Heritage ima pri UNESCO status hčerinske iniciative znotraj programa World Heritage, njen cilj pa je izdelati čimbolj obsežen arhiv izvorne kode ne glede na vir, starost, ali vsebino. Iniciativa skrbi tako za vzpostavitev standardov in dobrih praks na makro in mikro nivoju, kot tudi za razvoj arhivskih orodij in gradnjo samega arhiva. Slednji se primarno gradi iz sodobnih orodij za upravljanje izvorne kode, kot je npr. github.com, intenzivno delo pa poteka tudi na področju (ponovne) digitalizacije starejših arhivov iz pred-internetnih časov, ki so v največji nevarnosti, da se permanentno izgubijo.

V širšem kontekstu gre za ohranjanja digitalne dediščine, za katero se je v zadnjih letih vzpostavil konsenz, da je del kulturne dediščine. V praksi to pomeni, da se lahko uporabljajo prijemi, ki veljajo za kulturno dediščino, npr. izjeme v avtorskih zakonodajah, ki dovoljujejo kopiranje del za arhivske namene, in podobno. Poleg plenarnega srečanja so bile organizirane delavnice, na katerih so bila izpostavljena ključna orodja, katerih razvoj intenzivno poteka, dobre prakse arhiviranja, ter nekaj uspešnih projektov ohranjanja in učinkovitega reprezentiranja digitalne dediščine. Na delavnicah smo aktivno sodelovali in sooblikovali politiko delovanja iniciative za naslednje petletno obdobje.

Dogodek nas je spodbudil, da ob otvoritvi muzeja prihodnje leto predstavimo softver v obliki obsežne pregledne razstave in spremljajočih dogodkov, ki bo namenjena najširši publiki.

Domaca stran dogodka

Digital comics / The Digital and Comics

Exhibition duration: 17. 6. – 16. 7. 2021

Computer museum (Računalniški muzej), Celovška 111, Ljubljana

www.racunalniski-muzej.si info@racunalniski-muzej.si 

Opening hours:

  • Tuesday to Friday: 16h – 20h
  • Saturdays: 10h – 14h

SUMMER MUSEUM NIGHT, Saturday, June 19th 

  • Opening hours: 16h – 20h
  • VR performance S.E.N.S. VR: 19h

Free entrance.

France is a land of innovation when it comes to comics and is internationally recognized for its creative dynamism and quality of production. The French screenwriters, artists, publishers, and producers are turning to contemporary technology more and more as platforms for the creation and display of new original works. The Digital Comics exhibition displays 15 contemporary original works through a participatory and original experience on the border between comics and digital arts.  The French Institute invites us to explore a new reading experience through the works of the Machines à Bulles exhibition, which showcases the richness and uniqueness of french creativity.

Continue reading Digital comics / The Digital and Comics

Razstava Digitalni stripi / Digitalno in stripi

[ Click here for English version ]

17. 6. – 16. 7. 2021

Računalniški muzej, Celovška 111, Ljubljana

Odpiralni čas:

  • Od torka do petka: 16h – 20h
  • Ob sobotah: 10h – 14h

POLETNA MUZEJSKA NOČ, sobota 19. junij

  • Spremenjen odpiralni čas: 16h – 20h
  • Performativno vodstvo po VR pokrajini S.E.N.S. VR: 19h

Vstop prost.

Francija, dežela inovacij na področju stripa, se na mednarodnem prizorišču odlikuje po svoji ustvarjalni dinamiki in kakovostni produkciji. Francoski scenaristi, umetniki, založniki in producenti se pri ustvarjanju izvirnih del vedno pogosteje obračajo k novim tehnologijam. Razstava Digitalni stripi predstavlja 15 sodobnih avtorskih del skozi participativno in izvirno izkušnjo na meji med stripom in digitalnimi umetnostmi. Francoski inštitut z izbranimi deli razstave Machines à Bulles vabi k raziskovanju nove bralne izkušnje, ki odlično zastopa bogastvo in izjemnost francoske ustvarjalnosti.

Continue reading Razstava Digitalni stripi / Digitalno in stripi

Retro video terminal experience at the Slovenian Computer History Museum

I’m Marko, a volunteer at the non-profit Slovenian Computer History Museum. For some time my passions have been retrocomputing and retrogaming, especially to try out all the interesting hardware from the 80s when I was born.

After I made a successful unicorn exit from a mobile apps company I co-founded I found the perfect match for my next calling in our Museum Society, which has been collecting exhibits since 2004 while part of the Ljubljana’s (now defunct) hackerspace Cyberpipe – they were looking for a permanent space to call home and I wanted to become involved in preserving, exploring and presenting our computing past. I bought 700 m2 of real estate to provide to the museum rent-free and after an intensive planning and renovation period we were hoping to open to the public last year but of course this was prevented by the pandemic.

Continue reading Retro video terminal experience at the Slovenian Computer History Museum

Muzej odpira svoja vrata za teden programiranja

#meetandcode #codeEU #sap4good

Virtualni sprehod po muzeju in spoznavne delavnice računalniškega šifriranja, igričarske grafike in osnovne elektronike

Te dni poteka teden programiranja, ko se po celi Evropi posvetimo računalniškemu izobraževanju in ozaveščanju. Računalniški muzej kot vsako leto sodeluje z edinstvenimi (in seveda malo retro) vsebinami pri nas:

  • v torek, 20.10. ob 18:00 – 19:30 virtualni sprehod po vrhunskih dosežkih Slovencev v svetu in hitrim uvodom v enkodiranje informacij (prvi koraki v šifriranje so primerni tudi za popolne začetnike ter take, ki bi sloviti svet enkripcije radi le bolje razumeli); prijava na info@racunalniski-muzej.si
  • v četrtek, 22.10. ob 18:00 – 19:30 virtualni sprehod po zgodovini računalniških iger, konzol in osnove računalniške grafike (prvi koraki v računalniško grafiko so primerni tudi za popolne začetnike); prijava na info@racunalniski-muzej.si
  • v soboto, 24.10. ob 14:00 – 15:30 začetna delavnica načrtovanja elektronskih vezij (prvi koraki za popolne začetnike); prijava na info@racunalniski-muzej.si
Continue reading Muzej odpira svoja vrata za teden programiranja

Otvoritev – arhiv spletnih mest posebnega pomena

Danes, tretjega junija 2020, v Računalniškem muzeju otvarjamo nov oddelek – Arhiv spletnih mest posebnega pomena. 

Gre za zbirko spletišč in podatkovnih zbirk, ki so bila dovolj vplivna ali dovolj napredna, da jih moramo obravnavati kot tehnično in kulturno dediščino, in ne dopustiti, da utonejo v pozabo napredka. Običajno se splet arhivira v obliki statičnega posnetka, za kar je najbolj znan arhiv Archive.org in njihov Wayback Machine, ali pa naša lokalna verzija, ki jo upravlja NUK

Mi želimo iti dlje in globje – v skladu z misijo muzeja bomo bolj pozorni na projekte slovenskih avtorjev, ki so oblikovali slovensko računalniško kulturo. Namesto običajnih posnetkov, bomo kjer se le da hranili tudi kodo in baze podatkov, da bodo generacije raziskovalcev za nami imele na voljo osnovne gradnike družbe prihodnosti v nastajanju. Kjer bo le mogoče, bomo arhiviranje izvedli v sodelovanju z izvirnimi avtorji in dokumentirali ustno zgodovino.

Continue reading Otvoritev – arhiv spletnih mest posebnega pomena

Rekonstrukcija Stranke revije Joker

Revija Joker in z njo povezana spletna stran revije ter spletni forum mnenjalnik so vzgojili nekaj generacij slovenskih gikov in gikic. Nikoli se niso zadovoljili zgolj s kopiranjem ali prevajanjem preverjenih receptov, raje so ustvarili svoje vesolje in ga razvili do svetovne kvalitete. 

Muzej je prejel v hrambo izvirno kodo spletne strani z zadnjo verzijo baze podatkov, tako da smo lahko ponovno oživili Stranko ™ v njeni popolnosti. Ima inventarno številko 30003. 

Poleg tega v študijski knjižnici hranimo precej, a še ne vseh, številk revije, tlačenk in natlačenk. Izvod prve številke Jokerja smo prejeli od samega LordFebo-ta, in nosi inventarno številko 10684.

V spletnem arhivu pa dajemo na ogled skenirane različice večine revij, vključno z zadnjo, ki nikoli ni bila natisnjena. Ta ima posebno mesto in inventarno številko 11054.

Za kustodiat Računalniškega muzeja, Boštjan špetič. 

Continue reading Rekonstrukcija Stranke revije Joker

Še en uspešen evropski teden programiranja je za nami

Ta vikend smo v naših bodočih prostorih predpremierno gostili veliko mladih zvedavih glav, kar nam je bilo v posebno veselje!

Skupaj smo preživeli naravnost odličen Codeweek.si
#codeEU vikend! Še enkrat hvala Društvo Duh časa za opremo računalniške učilnice in TechSoup Slovenija, da ste nas podprli v okviruiniciative #meetandcode. Najlepša zahvala gre vsem zvedavim glavam, ki so se opogumile in z našimi mentorji Silvano, Mitjo in Juretom pokukale v čudoviti svet krotenja računalnikov. Se vidimo spet kmalu!

Continue reading Še en uspešen evropski teden programiranja je za nami

Yoda sodobnega produktnega razvoja Marty Cagan iz Silicijeve doline v Računalniški muzej

Na včerajšnje nedeljsko popoldne so se naši novi prostori predpremierno napolnili z množico znanja lačnih, ki smo jim postregli z vrhunskim predavanjem o produktnem razvoju v tehnoloških podjetjih ob prav posebni priložnosti.

Pri založbi Pasadena je še sveže iz tiskarne izšel sloevnski prevod zadnje knjige produktnega Yode silicijeve doline – Martyja Cagana. Knjiga “Z navdihom”, katere urednika sta Boštjan Špetič, Zemanta in Tilen Travnik, DLabs je tako luč sveta ugledala v naših bodočih prostorih, kjer jo je Marty navdušenim produktarjem z veseljem tudi podpisal.

Continue reading Yoda sodobnega produktnega razvoja Marty Cagan iz Silicijeve doline v Računalniški muzej