Mastodon Mastodon in English
Odpiralni čas: četrtek in petek 16:00-20:00, sobota 10:00-16:00. Muzej je zaprt ob nedeljah in vseh praznikih.
Back to all Post

Ob 40. obletnici Macintosha

Ob proslavitvi 40. rojstnega dne Macintosha smo v Računalniškem muzeju priredili mini slavje. Ta revolucionarni računalnik je tehnološko izražanje dvignil na nov nivo človeške kreativnosti in tako v svetu kot v Sloveniji spodbudil razvoj raznolikih storitev, tehnologij in miselnih tokov.

Iz muzejskega depoja smo na plan potegnili vse Apple eksponate in prikazali preko njih razvojno premico Macintosha, kot tudi ostalih produktov, ki jih je ustvarilo podjetje Apple.

Nato smo množici gostov predstavili vpliv Macintosha preko treh perspektiv, na katere nova tehnologija neizogibno vpliva: trženje, skupnost in trg, na katerega pristane.

Kot se spodobi, smo kot uvod v marketinški segment retrospektive z gosti zavrteli revolucionarno Apple Superbowl reklamo iz leta 1984, ki je spremenila dojemanje oglaševanja tehnologije. 

Poznavalec znamk in strokovnjak za oglaševanje Janez Damjan je gledalcem predstavil miselnost iz leta 1984 ter kako se je Amerika v tistem času razlikovala od jugoslovanskega ozemlja in miselnosti. Zanimivo je, da je iz gonilne sile upornosti velikemu bratu na koncu zrastla znamka, katere telefone, pametne ure in računalnike ima vsak četrti prebivalec sveta. Hkrati pa je znamka Apple prva po lojalnosti strank.

Ljubljana, Računalniski muzej 24.1.2024. Odprtje muzejske zbirke računalnikov Apple. Raziskovalec na področju oglaševanja ter blagovnih znamk Janez Damjan in voditeljica Silvana Žorž. FOTO: Boštjan Podlogar/STA
Silvana Žorž, Janez Starc, David Praznik

Ker so srce vsake blagovne znamke in tehnologije njeni uporabniki, smo v segmentu skupnost retrospektive z gosti kot uvod predstavili ljubiteljski remake posnetka, ki na predstavitvi Macintosha leta 1984 napove prihod Steva Jobsa. Janez Starc (slomacuser) je originalne dele posnetka dobil s strani Stevea Cappsa, enega od izvornih oblikovalcev Macintosha. Skupaj z Davidom Praznikom, ustanoviteljem in glavnim urednikom skupnosti (in takrat uradno registriranega društva) Društvo Apple uporabnikov Slovenije Jabolko.org, sta izpostavila, da je skupnost, ki je bila omogočena zaradi vzpona rabe interneta, reševala raznolike probleme, od iskanja rabljenih Macintoshov, ter programov specifično za Apple okolje, vse do konfiguracije tipkovnic za slovenski jezik. In, ja, slavna afna je še dandanes vredna članka, kako jo najti na raznolikih tipkovnicah.

Kot muzej nas seveda vedno zanima ne samo evolucija tehnologije in ohranjanje tehnološke dediščine, ampak želimo tudi ujeti čas, v katerem je bila neka tehnologija v vzponu in pribeležiti, kako je vplivala na slovensko okolje. Tega smo se v retrospektivi z gosti dotaknili v segmentu Macintosh skozi perspektivo trga. Spomine so z nami delili Matevž Likeb, so-ustanovitelj podjetja Jabolko, ki je bilo do leta 2003 pooblaščeno za prodajo, trženje, razvoj in podporo Apple uporabnikom v Sloveniji, Jan Jagodič, umetniški direktor ter ustanovitelj kreativne agencije Kabinet 01, ki je bil sam v času obstoja podjetja Jabolka njegov vodilni oblikovalec, in Matej Hrček, ustanovitelj podjetja Pro23 – uradno Apple avtoriziranega podjetja za prodajo in podporo uporabnikom.

Silvana Žorž, Matjaž Likeb, Jan Jagodič, Matej Hrček

Slišali smo lahko, kako je iMac vplival na vzpon namiznega založništva v Sloveniji, ter kako je podjetje Jabolko imelo specifično pozicijo biti stičišče med kreativci, poslovneži in založniki, in kot tako omogočilo v stik z novo tehnologijo stopiti mnogim, tudi tistim, ki si tega niso mogli privoščiti, a je v resnici ta tehnologija postala njihovo osnovno orodje.

Na koncu pa smo ugotovili, da danes računalniki Macintosh v Sloveniji prispevajo tako k umetni inteligenci kot h glasbi skupine Laibach. In da je še vedno vrednota, ki veže uporabnike na Apple, ta dobro oglaševalsko skomuniciran uporniško kreativni duh, ki ne sledi več načelom najboljše uporabniške izkušnje, skrbi pa, da smo hitro v stiku z vsem, kar je na internetu in da še vedno samo prižgemo računalnik in ta deluje.

In morda je to najbolj pomembna stvar dobrega oblikovanja tehnoloških izdelkov – da v sebi nosi vse nivoje uporabe, po katerih lahko posameznik spleza glede na svoje potrebe in želje. Nekateri v njem najdejo orodje za zabavo in uživanje kreativnosti drugih, drugi pa profesionalno orodje za izražanje svoje ustvarjalnosti. Glede na dejstvo da je v 2023 večina prihodkov podjetja Apple prišla od prodaje izdelokov iPhone in segmenta storitve Apple, med katerimi so glasba in pretočni videoposnetki, igre in shranjevanje v oblaku, pa je morda glavno vprašanje, katera tehnologija v resnici generira ustvajalnost, ki jo uživamo vsakodnevno in ki usmerja naš življenjski slog. 

Posnetek pogovorov iz retrospektive z gosti pa si lahko ogledate tukaj.

Z veseljem vas vabimo, da si ustvarite svoje mnenje ob ogledu predstavitve zbirke “Obeležujemo 40 let: Macintosh, hvala za miško!”, ki bo v Računalniškem muzeju do 25. 2. 2024.